Aventyret fortsatter

Efter Nelson akte vi vidare mot Westport. Under bussresan fick vi hora om den tragiska nyheten om jordbavningen i Christchurch. Det ar verkligen sa hemskt nar nagot sadant hander. Jag ar glad att vi inte var dar da, det kunde lika garna ha varit oss! Men vi mar bra, chockade men bra.

I Westport fanns det inte sa mycket att gora. Dagen efter akte vi vidare mot ett stalle som jag tyvarr inte kan namnet pa. Manihupu, Monihapupi, Minimahapa eller nagot sadant. Det ar en pytteliten plats dar det i princip bara ar ett hostel och en pub, Poh pub! Det ar alltid temakvallar dar och temat pa var afton var Rubiks kub. Vi stannade till vid en secondhandbutik och kopte de fulaste och farggladaste klader vi kunde hitta. Sedan gick det ut pa att nar kvallen var slut skulle alla vara endast en farg, man bytte alltsa klader under kvallen. Det var en valdigt rolig och lyckad kvall.

Efter det kom vi till Franz Josef. En jattefin by med massa berg och skog. Dar hade vi tva dagar att spendera, dags for glaciaren. Vi vandrade pa Franz Josef glaciaren hela dagen och det var helt fantastiskt. For forsta gangen pa valdigt lange var jag genomfrusen och insag att ni maste vara sahar kalla HELA tiden hemma i kalla Sverige. Uscha! Men det var en fin dag och vi hade kul. Valdigt trotta dock mot slutet. Det ar jobbigt att ga i spikskor eftersom man maste lyfta benen sa hogt, och ga sa i 6 timmar for ett par otranade ben ar ganska jobbigt.

Efter Franz Josef akte vi till Wanaka som var en annu finare by/stad. Det ar sa himla fint har. Jag vet att jag tjatar, igen, men det ar verkligen vackert vart man an aker. Vi hade tyvarr bara en dag dar men vi samlades nastan allihop pa graset vid sjon och jag och Malin kopte glass och jordgubbar och satt och mumsade pa. Det gjorde att vi saknade svensk sommar valdigt mycket. Det paminde sa mycket om sommaren dar hemma dar vi satt i graset och at jordgubbar.

Nu har vi kommit till Queenstown. Ocksa en jattevacker stad (jag vet), men det ar underbart har. Resan mellan Wanaka och Queenstown stannade vi till vid puzzle world. En lekplats for vuxna kan man saga. Det var valdgt kul. (Bilder kommer). Men som sagt, nu ar vi i Queenstown dar vi far landa ett tag, stannar har i fyra dagar. Busschaufforen som tog oss hit berattade att det ar kaos pa alla hostel i Christchurch och Kaikora som ligger intill sa han uppmuntrade oss att tanka om och boka flyg fran Queenstown till Auckland och undvika ostra sidan helt. Men allt har lost sig och vi kommer pa bussen den 3e som planerat. Vi kommer dock inte stanna i Christchurch vilket jag tycker ar jattebra. Forst och framst alla efterskalv som ar. Sedan tror jag inte att jag vill se all forodelse dar, kommer bara att vara obehagligt och sorgligt. Sa vi aker vidare direkt till Kaikora.
  I alla fall. Tillbaka till Queenstown. Igar gjorde jag det sjukaste som jag nagonsin kommer att gora. BUNGY JUMP! Herregud vad sjukt och haftigt det var. 134 meter rakt ner, bara att kasta sig ut. Det var helt underbart. Sa manga kanslor som gar genom kroppen och vilken adrenalinkick. Helt sjukt! Tyvarr fick jag inte Malin att hoppa, men hon foljde med mig som moraliskt stod. Det slutade med att jag fick ta hand om henne istallet. Hon var nog mer nervos an vad jag var. Det var i alla fall helt underbart. Jag uppmanar ALLA att gora det.
  Efter hoppet var det dags for den omtalade Fergburger som jag hort sa mycket om fran allt och alla. OJ, vilken hamburgare det var. Har aldrig sett (och definitivt inte atit) en sadan stor hamburgare nagonsin. Och god var den, mums! Vantetiden for hamburgaren var 30 minuter dock, det ar en valdigt popular hamburgare!

Nu ar vi inne pa dag 2 i Queenstown och ikvall ska vi fira en van som fyller ar. Alla fran gamla bussen har samlats upp sa vi kommer att bli ett stort gang som firar tillsammans. Annars har vi inte sa mycket mer planerat i Q-town. Vi kommer nog bara att ta det lugnt i nagra dagar innan vi fortsatter vidare.

Vi har sa kul och Nya Zeeland overlag har varit over all forvantan. Samtidigt langtar vi bada hem saklart, vi har varit borta valdigt lange nu, men vi har fortfarande valdigt kul och hittar pa nya saker varje dag och traffar nya manniskor hela tiden!

Inne pa dag 90, 15 dagar kvar:S Vi ses snart!

Puss och kram
// Kajsa

Kommentarer
Postat av: Mamma E

Härligt att höra att ni har det bra och mår bra, trots allt som hänt i NZ. Du är inte klok som hoppar från 134 meter!

Ska bli kul att se filmen och korten därifrån. Nu ses vi snart. Längtar! Puss och kram

2011-02-28 @ 18:57:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0