Koh Phangang

Hej halla!
Resan fran Chumpon gick bra. Vi hamnade pa en fraktbat typ dar det stod en massa militarbaddar dar man kunde sova och det gjorde vi, hela vagen. Vi vaknade upp klockan 6 da baten landat i Koh Tao. Koh Tao var en valdigt mysig o och vi hade valdigt kul dar. Vi bokade ett rum fran Chumpon sa att vi hade nagot nar vi kom fram. Rummet var val helt okej, forutom att toaletten inte gick att spola. Morgonen efter gick vi och letade nytt boende och hittade ett liknande. Toaletten gick att spola pa men det var mogel overallt! Men det var billigt och lagom nara till festen pa stranden.
Vi traffade Sofia och hennes van Linda dar som vi umgicks med flera dagar. Vi akte med Linda pa en rundtur runt on, det tog inte sa lang tid. En dag tog vi en snorklingtur runt hela on ocksa och sag varenda bay. Superhaftigt, manga fina fiskar och koraller.
Det var ett stalle pa stranden dar det var fullt os hela kvallen, Lotus bar hette det. Dar var vi flera kvallar och kollade pa fireshow och traffade mycket trevligt folk. Vi har markt att Thailand har sa manga svenska turister. Man hor svenska var man an gar.
(Vi var inne en svang pa Kenzas blogg nar vi inte hade ngt att gora och hon har bilder fran Lotus samma kvall som vi var dar, coolt va:P)

Sista kvallen i Koh Tao akte vi upp till en restaurang som lag hogt upp i djungeln, hette sunset view. Pa dagen hade vi gatt upp och kollat forst och vilken utsikt! Pa kvallen var det ju tyvarr ganksa morkt sa man sag inte sa mycket men det var vldigt fint i alla fall. Senare pa kvallen gick vi och sag en ladyboys show. Jag forstar om ni undrar lite varfor vi gick och kollade pa det men det var faktiskt jattekul. Dom var jatteduktiga.

Vi firade ju aven jul iKoh Tao. Valdigt annorlunda julafton maste jag saga. Jag vet inte ens om jag ska kalla det julafton. Jag kallar det den 24 december bara. Vi bokade in oss pa ett julbord, men den enda svenska maten var agghalvor, annars var det fried rice, majskolvar, grillspett, kyckling, roror, sallader och annan vanlig thaimat. Senare kom jultomten till restaurangen med sina tva renar (bilder finns fran forra inlagget). Nar vi gick till den restaurangen gick vi forbi en annan restaurang som skulle visa Kalle Anka live pa tv. Men det var nog lika bra att vi inte sag dt, da skulle jag sakna julafton annu mer!

Igar morse tog vi farjan over till Koh Phangang. Nar vi kom fram visste vi inte alls var vi skulle bo eller hur vi skulle hitta boende. Men det visade sig att det var inte sa svart. Vi gick och kakade lunch pa ett stalle och borjade ringa runt pa boenden fran lonely planet boken, men allt vr fullbokat. Men sa ser vi att restaurangen vi sitter pa hyr ut rum sa vi fragade om dom mojligtvis hade nagot rum over och det hade dom. Sa da var det fixat. Och det var inte vilket rum som helst, det var ett rum med varmvatten och TV!!! Varsta lyxen!
Det som ar lite jobbigt med dar vi bor ar att det ar ganska langt ifran hat rin, stranden dar allt hander pa. Vi har funderat pa att hyra en moppe men eftersom varken jag eller Malin inte har kort forut sa far vi se hur det blir med den saken. Det skulle vara bekvamt, + att alla har kor anda som galningar:)
Igarkvall var vi pa ett poolparty vid Coral Bungalows. Det var en mjukstart for vad vi kommer att uppleva imorgon pa nyarsafton. Det ska komma cirka 50 000 personer till full moon! (Jag lovar mamma att jag sa vara med Malin HELA tiden, kommer aldrig slappa henne ur sikte)
Vi har traffat manga trevliga manniskor, nastan for manga sa vi vet inte riktigt vilka vi ska vara med imorgon, men jag tror verkligen att vi kommer att ah superkul!

Gott Nytt Ar Pa Er Allihop!

Militarsangarna pa baten till Koh Tao

Supersot Kissekattunge

Fran snorklingturen

Sunset view

Ladyboy show

Ladyboy show (kolla storleken pa skorna)

ladyboy show (kolla HANS brost)

Linda med tjejerna?

elefanttur

Julafton!

God Jul

Malin kajsa linda sofia (malin blinkar, ej full)

Malin Breakar:)

Jultomten med renar pa julafton

Solnedgang pa stranden pa Koh Tao

Restaurang pa Koh Tao.

Koh Nangang

Provar shorts och hattar pa Phiphi:)

Phiphi. Tva av kompisarna vi traffade dar

Frukost pa Koh Tao

Koh Tao, at night

Fireshow Koh Tao, lagg marke till killarna i bakgrunden som voltar med eld

Dan fore dopparedan

Pa onsadag morgon var vi superexalterade (eller i alla fall jag) for vi skulle antligen fa rida pa elefanter! Vi hade bokat in oss pa en tur sa att en bil skulle komma och hamta upp oss klockan 12. Bilen kom kvart over 12 (det ar ingen som hittar till Tropical garden village) Hon korde oss ut till djungeln, eller nastan i alla fall, och nar vi kom fram sag vi massa elefanter. Stora som hus!
2 minuter senare satt vi pa en. Det gungade ordentligt dar uppe. Samtidigt som jag tyckte att det var en haftig upplevelse, att rida pa en elefant lixom, sa tyckte jag sa synd om de stackars djuren. Om de fick valja sjalva tror inte jag att de skulle valja att ha massa manniskor pa ryggen hela dagen och ga runt i 30graders varme. Sa det var en glad/sorglig upplevelse. Nar vi nastan var tillbaka fran turen fragade han som "korde?" elefanten om vi ville sitta pa elefantens nacke, istallet for banken vi satt pa uppe pa hans rygg. Klart jag ville det! Det var superkul men superlaskigt, trodde att jag skulle ramla av vid varje steg elefanten tog. Men det gjorde jag inte och killen tog jattemanga fina kort pa oss, mig Malin och elefanten. (kommer upp pa bloggen senare)
Sen var det dags att aka hem igen, svalka sig i poolen och relaxa lite tills det var dags att ta sig in mot stan igen. Val inne i stan borjade vi med att skypa med vara nara och kara inne pa ett internetcafe. Sen ville Malin sa himla garna ata indisk mat (vi borjar trottna lite pa Pad Thai och Fried Rice sa jag gick med pa det). Nu vet jag att jag aldrig mer vill ata indiskt, jag tycker inte om curry! Visste det innan men det skadar ju inte att prova igen, och nu vet jag sakert, aldrig mer. Men Malin alskade det.
Sam hade berattat for oss att en gang for nagra ar sedan hade han bott pa hotell Hilton i stan. Da hade han akt upp till hogsta vaningen (17 vaningar) och satt sig vid baren och kollat pa solnedgangen. Solen hade visserligen redan gatt ner men vi ville ocksa upp dit och kolla pa utsikten. Det var helt otroligt! Fastan att det var supermorkt ute kunde man se hela stan, all belysning och all liv och rorelse. Vi tog varsin drink och satt och njot. Men lugnet och friden skulle snart ta slut eftersom vi hade hort att det fanns en nattmarknad. Oj vad mycket folk det var dar nar vi kom dit. Massor av fina saker fanns dar, och massor med mat. Tyvarr ar vi ju inte har for att shoppa, har varken rad eller plats, men det var kul att bara ga dar och kolla. Efter ett tag kande vi hur trotta benen och kroppen var sa vi ringe in var sota lilla taxichauffor igen som kom och hamtade oss pa en gang.
Underbar dag, handelserik dag, mycket bra dag!
Sista dagen i Hua Hin (igar) var helt underbar. Vi gick upp och at en supergod frukost ute pa terassen. Vi bara njot helt enkelt. Av den friska luften, lugnet, utrymmet, ja.., paradiset! Vi gick ner till poolen och lag dar hela dagen. Sola, badade och at glass. Nar solen borjade ga ner gick vi upp till huset, tog en dusch och gick sedan tillbaka for att ata sista middagen pa omradet. Sen var det bara att ga upp till huset igen, packa stada och fixa for att vara redo och klara for idag, ta oss vidare till Koh Tao.
Vi vaknade alltsa imorse, varan sota taxichauffor kom och hamtade upp oss klockan 8 och korde in oss till busstationen.
Vi tankte att den har resan fran hua hin till koh tao skulle vi leva lite som riktiga hardcore backpackers. Inte boka eller fixa nagonting i forvag. Vi hade givetvis kollat upp lite grann om bussar och batar, men inte bokat nagot. Det visade sig vara ett halvsmart drag fran var sida. Pa busstationen sager hann att bussen skulle ga om 45 minuter till Chumpon, dar vi hade planerat att boka in oss pa en bat. Kostade bara 160 B var, vilket later jattebra. Problemet var att bussen skulle ta 4 timmar, vi hade bara raknat med 3, sa vi skulle helt klart missa sista baten till Koh Tao. Men vi bokade den bussen och tankte att det loser sig nar vi kommer fram till chumpon.
Bussen akte 9.30 fran hua hin, 13.50 kom vi fram. Vi blev avslappta mitt i ingenstans tillsammans med ett annat par. Tjejen fran det andra paret pratade lite Thailandska sa vi hade lite tur. Det kom fram 4 thailandare till oss och fragade pa mycket dalig engelska var vi skulle. Sa att vi ville till en turistbyra dar vi kunde boka en batbiljett till Koh Tao. Jag tror att han forstod ungefar vad vi sa for alla 4 gick ivag och hamtade sina mopeder och sa att vi skulle hoppa upp. VA??..tankte vi. Ska vi med vara superduperstorajatteotympliga ryggsackar satta oss pa en moppe? Men vi insag att vi inte hade sa mycket till val och hoppade upp. Samtidigt som jag var vettskramd att jag skulle ramla av mopeden i 70 km/h kande jag att nu borjade verligen backpackerlivet pa riktigt. Det ar sahar det ska vara.
10 minuter senare var vi framme vid en liten turistinformation. Vi visste att vi hade missat sista baten men vi hoppades och trodde in i det sista att det skulle finnas en liten bat till oss kvar som kunde ta oss ivag pa en gang. Det fanns det inte. Men det fanns en nattbat. Andra alternativet var att ta en bat imorgonbitti klockan 7. Vi kande att vi inte ville vara kvar i den har lilla halan och bokade in oss pa nattbaten.
Sa vad ska man da gora i en liten hala i 6,5 timmar? Vi gick forst till en mysig liten restaurang och at lunch. var superhungriga efter bussresan. Vi ringde runt till lite olika boenden i Koh Tao for att ha det klart nar vi kommer fram. Manga var fullbokade men tillslut hittade vi ett litet stalle. Tyvarr ar deras reception stangd nar vi kommer. (5 pa morgonen) men att vanta har vi blivit bra pa nu sa det ska nog inte bli nagra problem. Efter lunchen hittade vi en liten marknad med allt du kan tanka dig. Verktyg, klader, smink, skor, sygrejer, leksaker, mattor, koppar, smycken, saker till bilen, saker till mopeden, sa mycket prylar!!!! Vi gick los pa lite nagellack och pennor. Kopte aven ett racketset som vi tankte leka med pa stranden nar vi kommer fram.
Och  nu sitter vi pa ett litet internetcafe, har bara cirka 2 timmar kvar innan en taxi kommer och hamtar upp oss for att ta oss till piren dar en liten nattbat vantar pa oss. Lang och handelserik dag!
Vi kom fram till att vi faktiskt tjanade 200 B var pa att ta oss sjalva till Koh Tao an att boka in oss pa en turistbyrafixad tur. Vi forlorade lite timmar med hey, 200 B ar 200 B (50 kronor:P )

Vi hoppas pa att komma fram till Koh Tao helskinnade och pigga. Ska eventuellt vara storm inatt men det kan ju ocksa vara ett spannande aventyr!

Bilder kommer inom kort, hall er lite lugna! (Lugna bananer som Malin sager att man kan saga. Vem sager egentligen sa nu for tiden?)

Vi onskar er alla dar GOD JUL OCH GOTT NYTT AR!

Hua Hin

Livet ar ganska underbart just nu.
Vi anlande till Hua Hin igar och blev glatt overraskade. Vi gissade att huset vi far lana var fint. Typ en liten bungalow eller nat. icke.
Vi anlande kl 6 pa morgonen efter att ha spenderat 17 h pa resande fot fran Phuket. sa vi var sadar jatte pigga, super snygga och luktade jatte gott som man gor efteren san paradis resa.
sa vi stod i hua hin och skulle hitta taxi. fanns ingen, sa vi tog tucktuck.
chafforen kor oss ut fran staden och in pa massa kringelikrok vagar. Efter ett tag kommer vi fram till en grind med en portvakt. (...okej?) vi ar utanfor en lang vit sten mur och innanfor ser vi tegeltak sticka upp. vakten behover veta vart exakt vi bor innan han slapper in oss.
vi puttrar in pa var lilla tucktuck, som later hogt som fan, forbi vita, vackra stenhus med rosa blommor overallt. Vi aker forbi nagra svenskar i snygga tennis outfits som ar ute och powewalkar. de tittar konstigt pa oss och skrattar. okej, helt fel entre, uppenbarligen.
kommer i alla fall till ett stort vit hus med hoga svarta grindar runtomkring. VA? ska vi bo har?
jada, ingen driver med oss.
huset har tre sovrum, kok, tva badrum och vardagsrum. samt en ute terass dar vi ater frukost. jag och kajsa har varsitt rum med sangar som rymmer 3 pers och varsitt badrum.
jotack, den satt fint.
nar vi landat och sovit i tva timmar gick vi for att halsa pa Sam, en granne som vi haft kontakt med som gav oss nycklarna till huset. han och hans fru bor annu finare och bor har varje vinter. super trevliga. flyt som vi hade sa skulle sam och hans fru precis ivag och handla, sa vi fick skjuss in till stan och handlade upp kylskapet.
omradet har en gemensam pool, som ar super fin. omradet har ocksa massage, resturang och tvatt. KATCHING. sa vi har spenderat de senaste tva dagarna vid poolen.

kom pa at jag inte berattat omPhuket. Sjukt hettsig stad. barer och klubbar och ladyboys overallt. Vi hade turen som var dar under en festival, sa vi sag en parad med en massa haftiga och vackra typiska thailendska grejer. t.ex snubbar utkladda till drakar. en ar framdelen och en ar bakdelen. de hoppade runt pa tva meter langa pinnar i luften och gjorde konster, helt sjukt skickliga. vi sag ocksa en 2 arig pojke som blev slangd i luften och gjorde konster. heltt sjukt FEL. vi blev forskrackta och gick darifran.
i Phuket hangde vi mycket pa Grabbarna Grus. traffade massa skona svenskar som vi ska fira nyar med. vi trodde att vi inte skulle kunna bo i kohpangang pa nyar pga av att allt boende ar uppbokat. men de har killarna fran grabbarna grus fixar in oss pa ett hotell. billigt.KATCHING igen.

kommer inte ihag vad kajsa skrev om phiphi, men det var i alla fall toppen. traffade ett gang svenskar som vi bl.a. akte pa snorkeltur med. sag bla.a Maya Bay dar filmen the beach spelades in.
var for ovrigt hur mycket svenskar som hellst pa phiphi. as kul!

hejhopp (snopp tankte jag skriva men det kanske ar opassande)

Phiphi

en kvall pa stranden, forar med en paraplydrink

marc och andreas. Bucket time! alla barer delar ut free buckets

stranden

natt pa stranden

fler bilder kommer nar vi har tid. titta och njut!
Nu ska vi ut och ta en battripp till nagra andra oar.

puss och kram
// kajsa och malin

hamnen pavag till tempel

traffade fredrik och andre i bangkok

forsta olen!

bangkoks bargator

pavag mot Rai Leh i en longtail bat

aporna gick fritt pa on. Vi holl pa att bli attackerade

PhiPhi, igen

Vi borjar trivas riktigt bra pa den har on. Det ar saa mkt folk, men valdigt trevligt folk. Vi har antligen fatt sol och bad! Stranden ar superfin, fast som sagt, valdigt mkt folk. Forsta dagen med sol brande jag mig saklart. Har ju langtat valdigt mkt och blev lite ivrig. Men nu ar det bra och vi har vant oss med solen. Vi har daremot inte vant oss med myggen. Vi blir sa bitna hela tiden. Malins ben ser ut som prickiga korvar. Men vi ska inte klaga, vi har det jattebra.
Pa kvallarna blir stranden helt annorlunda, dansgolv satts upp pa stranden och alla barer ar fullproppade. Det ar eldshower, limbo, free buckets... you name it! underbart i alal fall!
en kvall nar vi spelade biljard pa stranden sag jag nagra i baren jag kande igen. ja, och da var det ju marc och andreas som satt dar. man traffar pa folk man kanner hela tiden! varlden ar bra liten ibland!
ni far bilder pa allt lite senare, sa ha lite talamod.
vi borjar bli lite matta pa den thailandska maten, sa igar och aven idag gick vi till en restaurang som boken tipsade om (tack fredrik for boken). det fanns all mojlig sorts mat dar. idag at jag pizza, oj vad god den var!
imorgon ska vi ta ngn sorts bat over till en annan o och kolla om det ar lite farre folk dar! vi far se hur lange vi stannar pa phiphi, gissar att det blir 2-3 natter till!.

Vi hors snart!
Chokli!

(majvor och lars halsar)

PhiPhi paradis

Sa har vi kommit till PhiPhi, thailands paradis. En valdigt liten o, mitt mellan tva vackra strander och stor djungel. Jatte mycket turister sa vi hoppas pa en riktigt rolig ute kvall. dock fortfarande daligt vader.
Som sagt valdigt mycket turister har, pch gissa vem som star precis bredvid oss nar vi forts kom hit, ASHLEY OLSEN! Hur sjukt som hellst seriost vad ar odsen?!?! jag typ dog. ashley olsen. OMG
Igar och i forrigar var vi pa krabi. Dod stad, alla barer var stangda pga kungens fodelsedag. Men jag och kajsa hitta en bar, och vi och ett par till var de enda gesterna. Resulterade i en riktigt rolig kvall med nya thailendska kompisar och ett bredare ordforad i thailendska.
Fran Krabi tog vi oss ut till en liten o som heter Koh rai Lei, eller vad det nu hette.. Massor av apor overallt och en fin strand dar vi tog vart fortsa dopp.

Hare!
Malin

Krabi + bilder

Grand palacePharang beach, forsta doppet!

hinner inte lagga upp fler nu men det kommer mer bilder.
forsta bilden, lars och majvor! pavag in till templen i bangkok. vi tog en turistbat pa floden.
andra bilden pa malin i grand palace. man far inte visa benen och axlarna, sa malin fick lana en sarong for att tacka over.
sista bilden pa pharang beach. vi har antligen kommit ivad till en strand, tyvarr inte det basta vadret men vi fick var strand och varat bla hav!

nu ar vi sa hungriga sa mer bilder kommer senare

Chokli!

Bangkok avklarat

Hejhej.
Vi ar nu inne pa var 3e dag i bangkok. V'ldigt annorlunda stad jamfort med sverige. Trafiken ar livsfarlig, att vi inte krockat an ar ett under!
Men vi lever och mar bra.
Igar traffade vi Fredrik!!! Det var hur kul som helst. han visade oss runt pa stallen som vi inte visste fanns i bangkok. man gick bara vidare fran bar till bar, fanns overallt och det var bara att satta sig sa kom dom och fragade vad vi ville ha. Drack min forsta ol igar! ( for er som kanner mig vet ni att jag absolut inte dricker ol! ) kostade 75 B, typ 20 spann, 18 kronor.
Idag har vi bytt fran varat lilla stalle narmare de trevliga bargatorna. Fast imorgon lamnar vi bangkok for stranderna pa Krabi! vi hoppas pa sol och bad och trevliga backpackers, vi far se vad som hander.

Vi hors igen pa Krabi!

ANTLIGEN FRAMME

Igar kom vi till bangkok. At var forsta thailandska mat i en jatte mysig liten resturang med blommor och vattenfall coh vi satt under bar himmel med vaxter dinglandes ner en bit over vara huvuden. jatte god mat, mat plus dricka plus drink gick pa mindre an 40 kr var. inte helt fel. trotta som vi var orkade vi inte mycket mer en sa, sa efter det var det sangen som gallde.
idag har vi varit flitiga turister, vandrat i skollheta solen och kollat tempel och buddhor.
jag blev lurat av en fet ful tant som gav mig en pase med fron bland ett hav av duvor som hoppade pa oss coh ville at frona. kunde inte gora annat en att kasta frona ifran sig. da skulle den fula tjocka tanten ha pengar av mig. kajsa sprang och malin blev ensam kvar med thock ful tant som vagrade flytta pa sig. malin betalade, surt.
nu sitter vi pa motellets internetcafe, har varit ute och atit mat. hoppas pa en rolig kvall har pa motellet. har finns massor av backpackers bla manga danskar.